Administracja serwerem
ALTePanel
Program ALTePanel jest systemem do zarządzania wszystkimi usługami na serwerze i przeznaczony jest wyłącznie dla użytkowników serwerów ALTe.pl. Pozwala między innymi na:
(twojadomena.pl należy zamienić na nazwę własnej domeny)
W przypadku, gdy klient zapomniał login lub hasło może przesłać wniosek o udostępnienie danych dostępowych.
- modyfikację parametrów konta FTP,
- dodawanie i modyfikacja subkont FTP,
- dodawanie i modyfikacja domen oraz subdomen,
- konfigurację domen w DNS,
- dodawanie i modyfikacja baz danych,
- administrację pocztą we wszystkich domenach i subdomenach,
- zarządzanie harmonogramem zadań (CRON),
- dostęp do statystyk transferu i obciążenia serwera,
- pobieranie logów serwera.
Adres panelu: | panel.twojadomena.pl |
Login: | nazwa konta FTP |
Hasło: | hasło konta FTP |
W przypadku, gdy klient zapomniał login lub hasło może przesłać wniosek o udostępnienie danych dostępowych.
Konfiguracja
- Moje dane
Dane do faktury VAT, status serwera, lista dodatkowo wykupionych usług oraz wykaz faktur.
Dane adresowe - dane właściciela serwera, na ten adres wystawiana i wysyłana jest faktura VAT i wszelka korespondencja od ALTe.pl
Status serwera - dokładne dane dotyczące serwera, data zmówienia, data wygasnięcia, typ abonamentu , data kolejnej faktury oraz status serwera.
Usługi dodatkowe - dodatkowo wykupione usługi.
Lista faktur - numer, data wystawienia, data płatności, kwota do zapłaty, zapłacono, podgląd. - Zużycie serwera
Graficzne i tabelaryczne statystyki zużycia transferu i obciążenia serwera.
Transfery serwera - Transfery serwera z miesiąca bieżącego/poprzedniego w rozbiciu na poszczególne dni, Łączny transfer miesięczny, Prognozowany transfer miesięczny, Limit transferu, Średni transfer przypadający na dzień, Prognozowany zapas do wykorzystania.
Obciążenie serwera - Wykres i tabela bieżących statystyk obciążenia serwera z ostatnich 30 dni.
Podsumowanie - IP serwera, Domena główna serwera, Opcja serwera, Limit transferu, Limit obciążenia, Zajętość konta FTP, Zajętość poczty, Ilość domen, Ilość subdomen, Ilość wpisów Harmonogramu Zadań (CRON), Ilość subkont FTP, Liczba baz danych (MySQL+PostgreSQL). - Statystyki
Szczegółowe statystyki zużycia transferu i obciążenia serwera z rozbiciem na konta FTP i domeny. Dostępne są dane z ostatnich 30 dni i obejmują ruch generowany m.in. przez SMTP, POP3, IMAP, Webmail. Automat, WWW, FTP, CRON.
- Harmonogram
Zarządzanie harmonogramem zadań (CRON), które możliwe jest zarówno w sposób uproszczony poprzez wybranie odpowiednich opcji jak i w sposób zaawansowany poprzez wpisanie pełnego polecenia. W polecanej przez nas konfiguracji zadania w sposób uproszczony należy podać:
Częstość uruchamiania - czas lub częstotliwość wykonywania zadania CRON. Zadania mogą być wykonywane przykładowo o określonej porze:
a) w każdy czwartek
b) każdego 20-go dnia miesiąca
lub co określoną ilość czasu
c) co 5 minut
d) co 3 miesiące
lub w bardziej zaawansowanej konfiguracji.
Polecenie / Skrypt - polecenie lub skrypt, które ma być cyklicznie uruchamiane. Wpis może zawierać:
a) istniejące polecenie systemowe typu: cp, cat, tar itd. np. cp moj_plik kopia_pliku
b) pełną ścieżkę do własnego niewykonywalnego skryptu ze wskazaniem interpretera
np. /usr/bin/php /home/users/moje_konto/moj_skrypt.php
c) pełną ścieżkę do własnego wykonywalnego skryptu (należy zadbać o wskazanie intepretera w pierwszej linijce skryptu) np. /home/users/moje_konto/moj_skrypt.php
d) polecenie links wywołujące skrypt dostępny z poziomu strony WWW
np. links -dump 'http://moja-domena.pl/moj_skrypt.php'
Plik na komunikaty - ścieżka do pliku, gdzie mają być zapisane wszystkie komunikaty jakie wygeneruje polecenie. Pozostawienie pustego pola spowoduje zapisanie wartości /dev/null, która oznacza, iż wszystkie komunikaty zostaną usunięte.
Plik na błędy - ścieżka do pliku, gdzie mają być zapisane wszystkie informacje dotyczące błędów powstałych podczas uruchamiania i działania polecenia. Można podać ścieżkę do tego samego pliku, do którego mają być kierowane komunikaty. Pozostawienie pustego pola spowoduje zapisanie wartości /dev/null, która oznacza, iż wszystkie komunikaty błędów zostaną usunięte.
Opis - własny dowolony opis dla wpisu ułatwiający późniejszą jego identyfikację.
Blokada - ustawienie umożliwiające tymczasowe wyłączenie działania wpisu bez jego usuwania.
Uwaga: Obciążenie generowane przez zadania CRON jest uwzględnione w obciążeniu generowanym przez konto FTP, do którego są one przypisane.
Konto FTP
- Zmień hasło
Zmiana hasła do konta FTP i panelu administracyjnego. Hasło powinno mieć długość od 6 do 16 znaków. Dozwolone jest użycie małych i dużych liter, cyfr oraz znaków specjalnych: -_.,%@#!+
Zalecane jest jednoczesne użycie liter, cyfr i znaków specjalnych aby hasło było trudne do złamania/odgadnięcia.
Osobne hasło do panelu administracyjnego ALTePanel pozwala oddzielić dostęp do katalogu konta FTP (np. dla firmy przygotowującej stronę) od dostępu do opcji konfiguracyjnych związanych z zarządzaniem serwerem. - Parametry
Informacje dotyczące posiadanego konta oraz podział powierzchni pomiędzy FTP i pocztę.
Parametry główne
Podstawowe informacje dotyczące posiadanego konta.
Nazwa konta - nazwa konta nadana przez administratora serwera.
Opis konta - parametr ustawiany przez administratora serwera.
Data aktywacji konta - data założenia konta w programie administracyjnym.
Data ostatniej zmiany - data ostatniej modyfikacji konta wykonana w programie administracyjnym.
Ważność konta FTP - ważność konta ustawiona przez administratora serwera - ma charakter wyłącznie informacyjny.
Uprawnienia
Informacje na temat możliwości programu ALTePanel - przyznane przez administratora.
Zakładanie domen – opcja TAK – pozwalająca na dodawanie domen.
Zakładanie subdomen - opcja TAK - pozwalająca na dodawanie subdomen.
Obsługa DNS - opcja TAK - możliwość zgłaszenia domeny do serwera DNS.
Rejestracja domen – - opcja TAK - możliwość rejestracji domen z poziomu panelu.
Limity i wykorzystanie
Informacje na temat przyznanych limitów i ich wykorzystania.
Limit zajętości FTP - limit zajętości konta FTP, parametr określony przez administratora serwera
Limit zajętości Poczty – limit zajętości Poczty (dla wszystkich domen) określony przez administratora.
Zajętość dyskowa konta Ftp - informacja o łącznym rozmiarze wszystkich plików na koncie FTP.
Zajętość dyskowa Poczty – rozmiar wiadomości we wszystkch skrzynkach e-mail, przypisanych do konta.
Wykorzystany limit Poczty – informacja o wykorzystaniu przyznanego limitu powierzchni dyskowej dla kont Pocztowych.
Limit domen i subdomen – przyznany przez administratora limit domen i subdomen.
Liczba założonych domen - liczba domen dodanych do konta.
Liczba założonych subdomen – liczba subdomen dodanych do konta.
Limit kont pocztowych – ilość kont pocztowych możliwych do założenia dla zakładanych subdomen, parametr określony przez administratora serwera.
Wykorzystanie - wartość określająca ilość założonych kont pocztowych.
Limit aliasów pocztowych - ilość aliasów możliwych do utworzenia dla zakładanych subdomen. Parametr ten jest określony przez administratora serwera.
Wykorzystanie – ilość utworzonych aliasów.
Limit list pocztowych - czyli automatów do rozsyłania wiadomości na wiele adresów e-mail równocześnie, parametr pokazuje ilość list pocztowych możliwych do utworzenia dla zakładanych subdomen i jest również określony przez administratora.
Wykorzystanie – ilość list pocztowych dodanych do konta. - Bezpieczeństwo
Możliwość zablokowania dostępu do konta FTP (całkowite lub wgrywanie/pobieranie plików).
Całkowita blokada dostępu do FTP - funkcja umożliwia całkowite zablokowanie dostępu do konta FTP (brak możliwości połączenia), co chroni przed ewentualnym dostępem osób nieupoważnionych. Funkcja nie wpływa na działanie stron WWW - usługa niezależna. Ze względów bezpieczeństwa wskazane jest, aby dostęp do konta FTP był zablokowany, a odblokowanie następowało wyłącznie na czas zmian dokonywanych na stronie. Uwaga: W przypadku niektórych systemów CMS automatycznie łączących się z kontem FTP sugerowane jest wykorzystanie blokady wgrywania i pobierania plików tylko dla wybranych adresów IP.
Blokada wgrywania na FTP - w przeciwieństwie do całkowitej blokady dostępu funkcja ta umożliwia połączenie z kontem FTP, przeglądanie plików, pobieranie ich. Funkcja blokuje wyłącznie możliwość modyfikacji plików i wgrywania nowych. Poszczególne ustawienia pozwalają na:
Nie - możliwość wgrywania plików z dowolnego adresu IP
Tak - całkowity brak możliwości wgrywania plików
Tak z wyjątkiem - możliwość wgrywania plików tylko z wybranych adresów IP
W przypadku braku możliwości ustawienia blokady dostępu do FTP wskazane jest podanie adresów IP z których dopuszczalne jest wgrywania plików na konto.
Blokada pobierania plików z FTP - w przeciwieństwie do całkowitej blokady dostępu funkcja ta umożliwia połączenie z kontem FTP i wgrywanie plików. Funkcja blokuje możliwość przeglądania i ściągania plików. Poszczególne ustawienia pozwalają na:
Nie - możliwość pobierania plików z dowolnego adresu IP
Tak - całkowity brak możliwości pobierania plików
Tak z wyjątkiem - możliwość pobierania plików tylko z wybranych adresów IP
W przypadku braku możliwości ustawienia blokady dostępu do FTP wskazane jest podanie adresów IP z których dopuszczalne jest pobieranie plików z konta.
Domeny
- Modyfikacja
Modyfikacja parametrów posiadanych domen.
SSL - informacja czy dla danej domeny włączone są połączenie szyfrowane (SSL).
Nazwa domeny - nazwa danej domeny przypisanej do naszego konta.
Subdomeny - ilość subdomen założonych dla danej domeny oraz limit subdomen ustalony przez głównego administratora.
Konta pocztowe - ilość kont pocztowych założonych w danej domenie oraz ich limit ustalony przez głównego administratora.
Zajętość - zajętość łączna w MB wszystkich kont pocztowych w danej domenie oraz limit zajętości dla całej domeny ustalony przez administratora.
Stats - automatyczne przejście do statystyk serwera (AWFFull) dla danej domeny / subdomeny.
PHP - konfiguracja wybranych opcji PHP dla domeny:
allow_url_fopen - domyślnie włączona
magic_quotes_gpc - domyślnie włączona
magic_quotes_runtime - domyślnie wyłączona
register_globals - domyślnie wyłączona
safe_mode - domyślnie wyłączona
session.auto_start - domyślnie wyłączona
short_open_tag - domyślnie włączona
Po kliknięciu w link Pokaż daty nad polem Konta pocztowe w uzyskamy następujące dodatkowe informacje:
Data ważności - data ustawiona przez administratora przy zakładaniu domeny lub jej późniejszej modyfikacji (pole ma charakter wyłącznie informacyjny).
Data założenia - data zapisująca się automatycznie przy zakładaniu domeny lub subdomeny.
Data modyfikacji - data ostatnich zmian w konfigracji domeny lub subdomeny. - Dodaj domenę
Dodawanie domen do konta FTP.
Nazwa domeny - nazwa dodawanej domeny (bez przedrostka www.).
Podkatalog - katalog w którym umieścimy stronę WWW, jaka będzie się wyświetlała po wpisaniu w przeglądarce adresu domeny. Katalog taki należy utorzyć na danym koncie FTP w katalogu głównym (public_html), a następnie wgrać do niego zawartość strony (przede wszystkim plik index).
Hasło - hasło administratora poczty (jest to hasło dla konta postmaster), dzięki któremu właściciel domeny będzie mógł w niej konfigurować usługi pocztowe z pomocą programu ALTePostmaster. Hasło powinno mieć długość od 6 do 16 znaków. Dozwolone jest użycie małych i dużych liter, cyfr oraz znaków specjalnych: -_.,%@#!+
Zalecane jest jednoczesne użycie liter, cyfr i znaków specjalnych aby hasło było trudne do złamania/odgadnięcia.
Konfiguracja w DNS - pozwala na dodanie domeny do serwera DNS, dzięki czemu nasza domena będzie widoczna w sieci. Jeśli dodawana domena kieruje już poprawnie na serwer, nie ma potrzeby zaznaczania tej opcji.
Rejestracja domeny - możliwość automatycznego zgłoszenia tej domeny do rejestracji (jeśli jeszcze nie jest zarejestrowana).
Widoczność haseł w panelu pocztowym - pozwala na podgląd haseł do skrzynek pocztowych w programach ALTePostmaster i ALTePoczta.
Aktywacja SSL - pozwala na aktywowanie bezpiecznego połączenia pomiędzy serwerem a komputerem.
Podkatalog dla treści SSL - podkatalog na danym koncie FTP z którego będą pobierane strony. Pozostawienie tego pola pustego oznacza, że bezpieczne połączenie SSL dotyczyć będzie wszystkich treści umieszczonych w dodawanej domenie.
Zabezpieczenie hasłem statystyk WWW - po ustawienu tej opcji na TAK i wpisaniu dwukrotnie hasła, statystki odwiedzin strony pod dodawaną domeną zostaną zabezpieczone hasłem, dzięki czemu dostęp do nich będą posiadać tylko uprawnione osoby. - Dodaj subdomenę
Dodawanie subdomen do konta FTP.
Nazwa subdomeny - nazwa dodawanej subdomeny (bez przedrostka www.).
Podkatalog - katalog w którym umieścimy stronę WWW, jaka będzie się wyświetlała po wpisaniu w przeglądarce adresu subdomeny. Katalog taki należy utorzyć na danym koncie FTP w katalogu głównym (public_html), a następnie wgrać do niego zawartość strony (przede wszystkim plik index).
Hasło - hasło administratora poczty (jest to hasło dla konta postmaster), dzięki któremu właściciel subdomeny będzie mógł w niej konfigurować usługi pocztowe z pomocą programu ALTePostmaster. Hasło powinno mieć długość od 6 do 16 znaków. Dozwolone jest użycie małych i dużych liter, cyfr oraz znaków specjalnych: -_.,%@#!+
Zalecane jest jednoczesne użycie liter, cyfr i znaków specjalnych aby hasło było trudne do złamania/odgadnięcia.
Widoczność haseł w panelu pocztowym - pozwala na podgląd haseł do skrzynek pocztowych w programach ALTePostmaster i ALTePoczta.
Aktywacja SSL - pozwala na aktywowanie bezpiecznego połączenia pomiędzy serwerem a komputerem.
Podkatalog dla treści SSL - podkatalog na danym koncie FTP z którego będą pobierane strony. Pozostawienie tego pola pustego oznacza, że bezpieczne połączenie SSL dotyczyć będzie wszystkich treści umieszczonych w dodawanej subdomenie.
Zabezpieczenie hasłem statystyk WWW - po ustawienu tej opcji na TAK i wpisaniu dwukrotnie hasła, statystki odwiedzin strony pod dodawaną subdomeną zostaną zabezpieczone hasłem, dzięki czemu dostęp do nich będą posiadać tylko uprawnione osoby. - Rejestracja
Zgłaszanie do rejestracji nowych domen oraz administracja dotychczas zarejestrowanymi domenami.
Zgłoszenie do rejestracji - rezerwacja nowej domeny z automatycznie wypełnionymi danymi Abonanta. Przy zgłoszeniu pierwszej domeny jest automatycznie konfigurowane konto rejestracji domen.
Moje domeny - wykaz posiadanych domen z podaniem nazwy domeny, statusu (czeka na rejestrację, zarejestrowana, wygasła), daty rejestracji i daty wygaśnięcia. Po kliknięciu na link przejdź do panelu domen zostajemy automatycznie zalogowani do ALTeDomeny - panelu zarządzania zarejestrowanymi domenami.
Konfiguracja konta - dane konta rejestracji domen gdzie podajemy nazwę głównej domeny (podstawowej domeny wykorzystywanej podczas logowania się do panelu https://domeny.alte.pl) oraz hasło do niej (otrzymane pocztą elektroniczną po jej zarejestrowaniu).
- Kolejki
Lista domen, które zostały zgłoszone do dodania lub usunięcia z panelu administracyjnego ALTePanel - oczekujących na akceptację administratora.
- Poczta
Konfiguracja usług pocztowych w wybranej domenie oraz szybkie przejście do poczty przez WWW.
- DNS
Zgłaszanie domen do DNS.
Domeny do dodania - nazwy domen (bez przedrostka www.) do dodania do DNS.
Zestaw serwerów nazw - grupa serwerów nazw (DNS), które będą obsługiwać domenę.
Adres IP dla domen - główny adres IP, na który kierujemy domenę. Jest to adres serwera gdzie utrzymywana jest strona WWW czy FTP. Domyślnie wpisany jest numer Państwa serwera.
Adres IP dla wildcard - adres IP, na który kierujemy wszystkie subdomeny dla danej domeny( *.domena). Parametr nie obejmuje subdomen skonfigurowanych indywidualnie. Domyślnie wpisany jest numer Państwa serwera.
Główny MX dla domen - adres serwera (domena lub IP), który będzie obsługiwał pocztę dla domen(y).
Główny MX dla wildcard - adres serwera (domena lub IP), który będzie obsługiwał pocztę dla wszystkich subdomen danej domeny (*.domena). Parametr nie obejmuje subdomen skonfigurowanych indywidualnie.
Zapasowy MX dla domen - adres zapasowego serwera (domena lub IP), który będzie obsługiwał pocztę dla domeny w przypadku awarii serwera podstawowego.
Zapasowy MX dla wildcard - adres zapasowego serwera (domena lub IP), który będzie obsługiwał pocztę dla wszystkich subdomen (*.domena) w przypadku awarii serwera podstawowego. Parametr nie obejmuje subdomen skonfigurowanych indywidualnie.
Aktywne zabezpieczenie SPF - zabezpieczenie domeny przed próbą wysyłania poczty z kont e-mail przez użytkowników z nieautoryzowanych serwerów (m.in. Spam). - Logi
Pobieranie logów serwera czyli zapisu poleceń wykonywanych na serwerze, zarówno tych błędnych jak i udanych. Po wyborze domeny i kliknięciu Pokaż logi pojawia się strona zawierająca daty dni, z których możemy pobrać logi oraz rozmiary plików logów podane w KB.
Subkonta FTP
- Modyfikacja
Modyfikacja parametrów posiadanych subkont FTP.
Nazwa konta - nazwy posiadanych subkont FTP.
Opis - opis subkonta.
Katalog - ścieżka do katalogu znajdującego sie w katalogu domowym nadrzędnego konta FTP.
Odczyt - możliwość odczytu (pobierania plików - download).
Zapis - możliwość zapisu (wgrywania plików - upload).
WWW - zgoda lub jej brak na obsługę dynamicznych stron WWW kierujących na katalog. - Dodaj subkonto
Dodawanie subkont FTP (dostęp FTP do wydzielonych katalogów).
Nazwa subkonta - unikalna nazwa subkonta, która będzie podawana podczas logowania do serwera FTP.
Opis subkonta - opis subkonta, który można wykorzystać do własnych potrzeb.
Katalog - istniejące konto FTP będące nadrzędne w stosunku do subkonta. Subkonto uzyskuje dostęp do wskazanego katalogu w obrębie katalogu domowego konta nadrzędnego.
Uwaga: Blokada dostępu FTP dla konta blokuje również dostęp dla wszystkich jego subkont.
Pełna ścieżka - ścieżka do katalogu znajdującego sie w katalogu domowym nadrzędnego konta FTP, do którego zostaje przyznany dostęp dla subkonta. Zalecane jest utworzenie tego katalogu przed przyznaniem dostępu wybranym subkontom.
Uwaga: Nazwa katalogu powinna zawierać ścieżkę wzgledem katalogu domowego nadrzędnego konta FTP i nie powinna rozpoczynać się od znaku / (slash).
Hasło - hasło powinno mieć długość od 6 do 16 znaków. Dozwolone jest użycie małych i dużych liter, cyfr oraz znaków specjalnych: -_.,%@#!+
Zalecane jest jednoczesne użycie liter, cyfr i znaków specjalnych aby hasło było trudne do złamania/odgadnięcia.
Uprawnienia - uprawnienia subkonta dotyczące możliwości odczytu (pobieranie plików - download) i/lub zapisu (wgrywanie plików - upload) w obrębie przypisanego katalogu oraz jego podkatalogów.
Dynamiczne strony WWW - zgoda lub jej brak na obsługę dynamicznych stron WWW kierujących na katalog, do którego ma dostęp subkonto. Od tej opcji zależy również obsługa lub jej brak plików .htaccess umieszczonych w katalogach dostępnych dla subkonta. Dynamiczne strony WWW korzystają z takich języków skryptowych jak PHP, Python czy generowanych przez skrypty CGI. Statyczne strony WWW składają się wyłącznie z plików Html, Css, Javascript oraz plików graficznych czy animacji Flash.
Uwaga: Bez względu na wartość tego ustawienia statyczne strony WWW będą zawsze obsługiwane pod warunkiem poprawnej konfiguracji domen w panelu.
Uwaga: Zgoda na utrzymywanie dynamicznych stron WWW oznacza, iż ograniczenie subkonta do wybranego katalogu jest nieskuteczne i subkonto może uzyskać dostęp do wszystkich plików nadrzędnego konta FTP - również poza przyznanym katalogiem!
MySQL
- Modyfikacja
Modyfikacja parametrów posiadanych baz danych.
Nazwa bazy – nazwy posiadanych baz danych.
Blokada - ustawienie umożliwiające tymczasowe wyłączenie działania bazy bez jej usuwania.
Administrator - nazwa oraz hasło.
Użytkownik – nazwa oraz hasło.
phpMyAdmin - link do skryptu umożliwiającego pracę z bazą danych MySQL. Dzięki wizualnemu przedstawieniu danych, kolorowaniu składni zapytań SQL obsługa bazy danych jest wygodniejsza. - Dodawanie
Dodawanie baz danych.
Proponowane uzupełnienie nazwy – automatyczna propozycja nazwy
Nazwa bazy – pełna nazwa bazy.
Nazwa użytkownika admin – informacja kto administruje bazą.
Nazwa użytkownika zwykłego - hasło użytkownika.
Hasło użytkownika admin – automatycznie wygenerowane hasło.
Hasło użytkownika zwykłego - automatycznie wygenerowane hasło.
Host – informacja na jakim serwerze znajduje się baza danych.
Baza – nazwa bazy.
Login – nazwa użytkownika.
Hasło - hasło użytkownika.